Motorcykelns historia

Den femte april 1818 demonstrerade baron von Drais sin tvåhjuliga drasin i Paris. Denna var det första steget mot en motorcykel. En dåtida illustratör tecknade strax efter detta en framtida drasin med ångmotor. Det dröjde dock mer än ett halvt innan hans drömmar blev verklighet. 1879 patenterade italienaren Murmigotti en tvåhjulig cykel med fyrtaktsmotor. Den blev aldrig byggd. Historikerna är inte överens om vem som skapade den första motorcykeln.

Om man bara ser till den tvåhjuliga varianten får tyskarna Wilhelm Maybach och Gottlieb Daimler äran. Daimler var en av automobilens fäder. De två tyskarna konstruerade 1885 en motorcykel med ram och hjul av trä, driven av en fyrtaktsmotor. Motorn utvecklade “hela” 0,5 hk, denna effekt gav hastigheten 18 km/h. Engelskmännen vill ge äran åt Edward Butler som ett år tidigare lämnade in en patentansökan. Det gällde dock en trehjuling. Ett ex. av denna byggdes först tre år senare. Den första serieproducerade motorcykeln konstruerade bröderna Heinrich och Wilhelm Hildebrand och Alois Wolfmuller år 1894. Denna producerades i över 1000 exemplar. Albert de Dion byggde 1895 en trehjuling med Daimlermotorn. Detta var den första verkligt fungerande motorcykeln. Den producerades i över 15 000 exemplar fram till 1902. Utvecklingen av motorer för motorcyklar då främst fyrtaktsmotorn inriktades på att minska motorns storlek och att öka dess effekt och varvtal. De Dion motorn var den första som försågs med kylflänsar.

På de Dion motorn hade man en automatisk insugningsventil, denna gick man sen ifrån och började använda sidventiler. Senare gick man över till snedställda vipparmsstyrda ventiler. 1899 gick man över till ventiler som påverkades av stötstänger och vipparmar. Detta var på den franska Buchetmotorn. Motorer med överliggande kamaxel kom framför allt i slutet av 1920-talet, men redan 1913 byggde Peugeot motorcykel med överliggande kamaxel (OCH). 

Senare kom även motorer med tvångsstyrda ventiler, sk desmodromiska ventiler. Det var Ducati som använde detta systemet, det gör de även idag med stor framgång. Detta tillät ett högre varvtal utan att ventilerna släppte och därmed högre effekt. Idag har man ökat antalet ventiler från två till fyra och på vissa Yamaha modeller även fem ventiler per cylinder.(Genesis-motorn)

I augusti 1900 fick fransmannen Cormery den första tvåtaktsmotorn patenterad. Tvåtaktsmotorn kom dock inte att bli helt utvecklad förrän på 1930-talet, tack vare DKW. Separat smörjsystem utvecklades av Scott i England 1914 och av DFR i Frankrike 1924, långt innan det blev allmänt tillämpat på de japanska motorerna i slutet av 1960-talet. Den moderna tvåtaktsmotorn har ofta ett slags elastiskt membran i insugskanalen som öppnas och stängs vid gaspådrag.(sk reedventil).  Ibland styrs även utblåsningen av avgaserna elektroniskt med hjälp av en ventil i avgassystemet.

På låga varv stänger ventilen lite grann och ökar på så sätt mottrycket. Detta ger bättre vridmoment på låga varvtal. Sen när varvtalet blir högre öppnar ventilen helt och motorn kan ryta ur all sin kraft. Systemet kallas YPVS och är patenterat av Yamaha. Det används på både två och fyrtaktsmotorer. Effekterna på en tvåtaktsmotor är mycket höga. Motorer för tävlingsbruk kan ha litereffekter uppåt 360 hk. Antalet cylindrar var från början 1 st på motorcykelmotorer men redan 1904 kom man upp i fyra cylindrar.

Detta antal cylindrar har sedan dess varit den mest använda konstruktionen av motorer. Det har även förekommit motorer med sex cylindrar på Honda CBX 1100 och Kawasaki Z1300. Innan 1910 hade man ingen egentlig växellåda utan bara olika stora remskivor. Dessa konstruktioner var dock inte lämpliga för de allt större effekterna. Riktiga växellådor kom inte förrän efter första världskriget, med handspakmanöverering. 1920 kom engelska Velocette med fot manövererad växellåda. Det slog igenom helt efter andra världskriget. Framfjädringen på dagens motorcyklar är av en mycket gammal konstruktion, den första teleskopgaffeln introducerades 1904 av ett franskt företag.

De första var dock utan hydraulisk dämpning. Parralellogramfjädringen uppfanns 1907 av Webb. Denna typ av fjädring blev den vanligaste fram till 1945 då BMW började använda en hydraulisk dämpad teleskopgaffel.

Motorcykelns utseende har väl inte förändrats sådär jättemycket, den har ju fortfarande två hjul ett styre en sadel osv.

En stor förändring av utseendet skedde dock när kåpor började användas. De kom först för att sänka luftmotståndet, sen utformades de så att de även skulle ge föraren ökad komfort.

Funktionen har blivit bättre på alla fronter. Den är driftsäkrare, snabbare, säkrare mm. Funktionen har dock varit tänkt att vara den samma hela tiden. Man har hela tiden förbättrat motorcykeln utan att ändra de grundläggande dragen. Det är dock stor skillnad på en motorcykel från idag och en från historien.

(urklipp från http://skolarbete.nu/skolarbeten/motorcykeln)

 









Den första motorcykeln 

Annonser/Partners



















VETERANSTALLET.se - Motorcykeln